Blog

Inspiratie

Omgaan met verdriet in 4 stappen

Verdriet kan heel overweldigend zijn. Het andere uiterste is dat je het misschien helemaal niet voelt. Er is geen perfecte manier om met verdriet om te gaan, maar er zijn wel een paar tips die ik je kan geven die mij erg helpen.

Ook als coach gaat het leven niet altijd over rozen en soms is het zo dat ik iemand begeleid terwijl ik zelf erg aan het worstelen ben. Dat is niet hypocriet, dat is het leven.

Zo strandde onlangs mijn relatie na zeven jaar. Ik heb het daar zwaar mee. En dat verdriet, dat mag gevoeld worden. Maar het écht voelen van emoties, dat is iets wat ik heb moeten leren.

Wat ik nu doe kan jou misschien ook helpen. Als je denkt: ik heb geen zin om dit helemaal te lezen kun je ook de korte video op Instagram kijken die ik hierover heb gedeeld. Daarin ga ik niet in op één van de stappen, namelijk doorgaan met leven.

1. Doorgaan met leven

Dus laat ik daarmee beginnen. Bij groot verdriet, zoals het einde van een relatie of bij rouw was ik altijd geneigd weg te kruipen in een mengeling van emoties en zelfmedelijden. Werk, andere mensen en verplichtingen gingen aan me voorbij.

Je hebt ook mensen die zich volledig storten op hun werk. Dat is een vorm van afleiding. De truc is om te kijken in hoeverre je nog gewoon kunt werken, en in ieder geval niet helemaal niets te doen.

In mijn geval betekent dat content maken voor mijn site, Instagram, LinkedIn en Facebook, doorgaan met coachinggesprekken en veel lezen en schrijven.

Als je je echt rot voelt dan kan het voelen alsof je aan een dood paard staat te trekken. Kijk dan of het écht niet mogelijk is, en probeer het dan later opnieuw, of kijk of je je energie misschien kunt verbeteren door iets te doen waar je je beter van gaat voelen, bijvoorbeeld sport, yoga, dans, meditatie of ademwerk.

2. Ruimte maken om te voelen

Deze stap is voor veel mensen het lastigst. Maar het principe is heel simpel: blokkeer wat tijd (kwartier tot een paar uur), zoek een rustige plek op en luister naar welke gevoelens er op komen in je lichaam.

Als dat niet vanzelf gaat – ik kan nu soms geen stap zetten zonder te janken en op andere momenten zit het helemaal vast – dan kun je wat dingen proberen om je gevoel extra de ruimte te geven.

Je kunt met je gedachte naar een herinnering gaan die voor jou gekoppeld is aan je verdriet. In mijn gevoel een herinnering over mijn ex. Probeer dan niet bij je gedachte te blijven, maar kijk of er bij die gedachte een emotie naar boven komt en focus je dan daar op.

En ook in dit geval kunnen yoga, dans, meditatie of ademwerk heel goed helpen om de stroom van emoties op gang te brengen. Voor mij werkt een combinatie het beste: eerst ademwerk, dan als ik de emotie voel ermee bewegen.

3. Deel hoe je je voelt

Dit kan voor veel mensen ook een lastige stap zijn. Want wat zullen ze wel niet denken als ik een potje ga zitten janken? Veel vrouwen is in deze mannenwereld geleerd emoties in bedwang te houden. En veel mannen hebben meegekregen dat emoties niks voor mannen zijn en dat je zwak bent als je die toch hebt en toont.

Allemaal onzin natuurlijk. Emoties hebben een heel belangrijke functie in mensen. Emoties werken bevrijdend. In een wereld die in toenemende mate in de ban is van stress is het loslaten van emoties die daaraan ten grondslag liggen dus ook steeds belangrijker. Benut die mogelijkheid.

Praten over je gevoel, hoe doe je dat?

Delen helpt om je emoties te voelen en om ze de ruimte te geven. Hoe doe je dat? Het belangrijkste is dat je je realiseert dat je emoties geen probleem zijn dat moet worden opgelost. De emoties dragen zelf al bij aan de oplossing.

Het kan dan ook helpen om tegen degene aan wie je je emoties deelt vooraf te zeggen dat je geen tips of oplossing wilt horen. Je wilt gewoon delen hoe je je voelt. Zoek iemand uit die die wens kan respecteren. Het enige wat je van je toehoorder(s) verwacht is dat ze je aanhoren.

Zij mogen laten horen dat ze het rot voor je vinden, of dat ze met je meeleven of iets van die strekking (graag zelfs) maar geen oplossingen aandragen en niet overschakelen op hun eigen verhaal dat daar misschien bij aansluit.

Klinkt dat ingewikkeld? Dat is het niet. Deze ‘spelregels’ helpen je om een veilige setting te creëren om te praten over je gevoel. Kwetsbaarheid tonen kan heel moeilijk zijn. Dan moet je niet hebben dat iemand daar overheen walst.

4. Verbinden met de natuur

Ik ben een echt stadsmens. En de eerste ruim 30 jaar van mijn leven gebeurde er precies niks als ik naar de natuur werd meegesleept door een vriendin of door mijn ouders. Ik begreep het niet en voelde het niet.

Deze stap kan enorm goed helpen om te ontspannen en om op te laden. Maar als je zoals ik destijds nul feeling hebt met de natuur en er ook niet voor open staat om het te proberen dan helpt het minder goed.

Wat de natuur voor je kan doen is vertragen. En als je vertraagt dan verbind je meer met alles om je heen. De oneindigheid van de energie van de natuur werkt helend en rustgevend.

Ik zou je nu een verhaal over positieve en negatieve ionen kunnen vertellen om uit te leggen op welke manieren dat werkt. Maar dat is nu juist het punt. De natuur is een vrouwelijke energie, een energie van overgave. Dus ook overgave aan wat je niet weet of begrijpt.

Als je door het bovenstaande zweverige stukje niet bent afgehaakt, top. Echt verbinden met de natuur is simpel. Zoek bij voorkeur een plek met niet veel mensen. Loop langzamer dan normaal (of ga zitten of liggen). Vermijd afleiding van je telefoon of andere technologie. Adem langzamer (5 tellen in, 5 tellen uit, alles door je neus). Voel wat er gebeurt in je lichaam.

Voelen begint altijd bij je lichaam

Als je moeite hebt met voelen of als het idee van emoties je al de kriebels geeft dan is het misschien handig om te weten waar je op moet letten. Gevoel huist in je lichaan. Het kan heel subtiel zijn of heel groots.

Die kriebel die je voelt in je teen, die aangespannen buik, die dichtgeknepen keel. Alles mag er zijn. Je hoeft niet te bedenken wat het is of waarom je het voelt. Analyseren kan later als je dat per se wilt.

Ik voel mijn verdriet op verschillende plekken in mijn buik. Mijn keel doet ook altijd wel iets. En meestal voel ik me kleiner, of samengeknepen op de een of andere manier. En als ik het de ruimte geef dan verschuift er vaak iets en dat lucht op of geeft me een idee of soms een gedachte waar ik iets mee kan.

Voelen is geen kwestie van: meer is beter. Als je iets voelt, blijf daar dan bij en adem zodra het even kan rustig door. Duik niet weg in de put.

Oké, nog 1 bonusstap

Wees lief voor jezelf en sta open voor wat er komt. Je kunt je gevoel niet plannen. Je kunt je leven niet gewoon voortzetten alsof er niks is gebeurd als dat niet goed voelt. Luister naar jezelf voor wat er nodig is.

Alleen zijn en zwelgen in verdriet is een slecht idee

Zoek iemand om mee te delen. Als je hulp nodig hebt om je gevoelens te leren voelen of om te onderzoeken wat je ermee moet of wat ze je kunnen zeggen, zoek dan hulp, bijvoorbeeld bij mij of bij een vrouwengroep of een mannengroep.

Sjoerd - Universal Coaching © Werk en leiderschap

Omgaan met een moeilijke collega

Wat moet je aan met die moeilijke ^*#! collega? Of nog erger, wat doe je met je baas als je daar niet goed mee door een deur kunt. Hieronder ga ik in op twee heel verschillende strategieën aan de hand van mijn eigen ervaringen.

Een van de leerzaamste momenten tijdens mijn carrière in de media was toen ik door twee redacteuren apart werd genomen en dat ze me zeiden dat ik me steeds meer als een klootzak gedroeg. Ik gaf leiding aan een redactie van ongeveer 50 mensen en ik zat niet goed in mijn vel.

Ik was zo dankbaar dat ze de moed hadden om op me af te stappen en om eerlijk met me te zijn. Ik weet dat niet iedereen dat zou kunnen waarderen, dus zo’n directe aanpak raad ik in de meeste gevallen af.

Strategie 1: het gesprek aangaan met je moeilijke collega

De kern van de eerste strategie is dat je het gesprek kunt aangaan met je moeilijke collega of baas. Of dat werkt hangt af van twee dingen: hoe breng je je jouw boodschap over en staat de ontvanger überhaupt open voor jouw verhaal.

Het is heel belangrijk erop te letten dat je je boodschap niet inkleedt als kritiek, maar als jouw ervaring. Dat doe je door te zeggen hoe iets op jou overkomt en wat dat met jou doet.

Dus bijvoorbeeld: “Ik merk dat ik dichtklap op de afdeling als je mij ten overstaan van iedereen kritiek geeft. Ik zou daar graag aan willen werken. Sta jij ervoor open om me daarin tegemoet te komen?”

Zoals je in het voorbeeld ziet ga je uit van wat de reactie in jou is en ga je niet uit van hetgeen die reactie in jou losmaakt. Je neemt verantwoordelijkheid door te zeggen dat je daar iets aan wilt doen. Verder vraag je om hulp, maar dat is niet de kern van je verhaal, waardoor de ontvanger niet snel weerstand tegen je vraag zal hebben.

Vervolgens heb je natuurlijk geen invloed op de uiteindelijke reactie van de moeilijke collega. Maar door op deze manier te communiceren je vergroot je kans op een positieve reactie. Natuurlijk moet je wel écht bereid zijn iets te doen aan hoe jij reageert op de situatie. Dat is niet de verantwoordelijkheid van de ander.

Strategie 2: wat zegt de reactie op de moeilijke collega over jou?

De feedback die ik kreeg in de anekdote hierboven hielp mij weer dichter bij mezelf te komen. En van mezelf was ik juist best wel goed in luisteren naar mijn intuïtie en naar de behoeftes van andere mensen. Dat was de reden dat ik snel was doorgegroeid en steeds meer verantwoordelijkheid kreeg.

Doordat ik privé niet goed ging, was ik die verbinding met mezelf kwijtgeraakt. Daardoor was ik negatiever en ongeduldiger op de vloer en raakte ik ook de verbinding met de medewerkers kwijt. Toen ik daar weer bewust aan ging werken voelde ik me al snel beter op mijn werk en herstelde het contact met de redactie.

Ook in mijn anekdote zie je dus dat ik naar mezelf keek. Hoe kon ik zelf deze situatie veranderen en mijn reactie erop? Ik deed dat op gevoel, ik had op dat moment zelfs geen idee dát ik dat deed.

Leren omgaan met feedback

Verantwoordelijkheid nemen voor je reactie op een gebeurtenis op de werkvloer is iets dat je kunt leren. En de grap is dat je door anders te reageren op de situatie vaak de situatie zélf ook kunt veranderen, zelfs hoe moeilijk de moeilijke collega is.

Stel je krijgt veel kritiek op een onderdeel van je werk. Je reageerde eerst door gefrustreerd te worden en je terug te trekken. Waarom zeurde je leidinggevende altijd op dat stukje terwijl al het andere zo goed gaat?

De kritiek wordt in die situatie waarschijnlijk steeds vaker herhaald en wordt steeds directer. Wellicht word je karakter er zelfs bijgesleept en krijg je te horen dat je je niet zo moet verstoppen, waarop je nog bozer wordt.

De reactie veranderen is het beste wat je kunt doen om de situatie te veranderen

Zodra je jezelf meer openstelt voor de feedback die je krijgt, en zodra je bekijkt op welke manier die feedback je kan helpen, dan verandert de situatie. Wellicht verbetert je werk, maar in ieder geval valt op dat je je best doet en dat je bereid bent in de spiegel te kijken.

De kritiek kan veranderen in steun bij je veranderproces. Zeker wanneer je gerichte vragen gaat stellen over hoe je om kunt gaan met het verbeteren van dat stuk van je werk waar je tegenaan loopt.

Dus: zelf oplossen met of zonder gesprek

De verschillende strategieën hebben dus te maken met in hoeverre je de ander betrekt bij een oplossing voor jou probleem. In de eerste optie doe je dat wel en probeer je het gesprek aan te gaan. Dat werkt haast nooit als je daarbij niet zelf verantwoordelijkheid neemt voor wat er gebeurt met jou.

De tweede optie kun je helemaal zelf doen. Jij ziet de situatie en in plaats van te wachten tot die verandert of te verwachten dat iemand anders iets moet doen ga je zelf aan de slag met jouw reactie op de situatie. Dat kan alleen echt werken door de situatie positief te benaderen. Wat kun je hiervan leren? Wat kan het je opleveren?

Het is zeker mogelijk om deze stappen te zetten op je werk, maar soms zitten patronen diep ingeslepen. In dat geval is het zinvol om hulp te zoeken, bijvoorbeeld bij een coach of iemand anders die niet bij het probleem betrokken is.

Inspiratie

Embodiment, wat is dat eigenlijk?

Wat je ook doet, van yoga tot sport en van energetische healings tot ademwerk, het komt allemaal neer op embodiment. Maar wat is dat eigenlijk? En wat heb je eraan en hoe werkt het? Lees verder en kom erachter.

Voelen 2.0

Met embodiment, je mag het ook belichaming noemen, wordt bedoeld dat je je bewustzijn (terug) in je lichaam brengt. Eigenlijk betekent dat allemaal dat je echt opmerkt wat er in je lijf gebeurt, van pijntjes in je rug tot gevoelloze plekken in je onderbuik of juist heel gevoelige punten weer ergens anders.

Met embodiment train je jezelf om beter te voelen wat er in jezelf gebeurt. Daardoor wordt je ook bewuster van wat je om je heen kunt ervaren, waardoor je beter kunt verbinden met andere mensen, dieren of de natuur.

Je lichaam is een smartphone

Ik moet bekennen dat ik een beetje een nerd ben. Ik zal embodiment uitleggen aan de hand van een metafoor, misschien helpt dat om het nog duidelijker te maken.

Je kunt je lichaam zien als een soort smartphone. Je iPhone heeft ook camera’s, een microfoon en nog een heleboel andere sensoren waarmee je kunt zien, horen en waarnemen.

Veel mensen maken nauwelijks gebruik van al die sensoren, maar zitten als het ware de hele tijd candy crush te spelen met zichzelf. Daardoor zijn ze zich niet bewust van wat er om ze heen gebeurt en zelfs niet van wat ze zelf voelen.

Je hoofd is de processor

Volg je me nog in mijn nerdspeak? Oké, dan gaan we verder. Wat je ook veel ziet is dat mensen die niet voelen wel heel veel denken. Er is niks mis met denken. (Boeddhisten beschouwen je gedachten zelfs ook als een zintuig, maar dat heeft er nu even niets mee te maken.) Om te denken gebruik je ook je lijf, maar wel maar een klein stukje namelijk je hoofd.

Je hoofd is het deel van de smartphone waar de berekeningen plaatsvinden, de processor. Het gebruikt verder niet per se informatie van de sensoren, en als het dat wel doet dan giet hij er een gedachtensausje overheen in plaats van gewoon waar te nemen.

Als je alleen je hoofd gebruikt dan maak je eigenlijk simulaties van het leven in plaats van te voelen wat er echt gebeurt. Embodiment is alle informatie van alle sensoren voelen en tot je door laten dringen.

En dan: I know kung-fu!

En wat er dan gebeurt voelt een beetje zoals het moment dat Neo in The Matrix in een keer alles in code ziet: je neemt veel meer waar, je voelt meer, je geniet meer, je kunt pijn en verdriet de ruimte geven. Je kunt gaan groeien. (En je kunt zoals Neo de Matrix doorzien.)

Oké, hoe werkt die embodiment dan?

Er zijn heel veel manieren om meer in je lijf te landen. Meditatie en dan vooral de welbekende lichaamsscan kan daar aan bijdragen. Andere goede opties zijn yoga of dans. Of seksuele oefeningen (meer daarover later.)

Sport kan ook helpen, maar dan moet je wel bewust met je aandacht bij je lijf blijven. Hardlopen met een podcast op en met je aandacht bij je werk helpt niet.

Het toverwoord is mindfulness. I know, van dat woord worden de meeste mensen niet opgewonden. Maar het gaat om wat het betekent en dat is je aandacht focussen op wat je aan het doen bent of op wat er gebeurt.

Richt die aandacht met laserfocus op je lichaam. Voel wat er in je lijf gebeurt. Misschien rommelt het in je buik of doet je nek pijn. Misschien ontdek je wel wat spanning die je kunt loslaten.

Embodiment powertool: ademwerk

Een van mijn favoriete manieren is ademwerk. Wat ademwerk tot zo’n krachtige tool maakt voor embodiment is dat je er plekken mee kunt vinden waar de adem niet naartoe wil.

Die blokkades, datgene wat verhindert dat er energie naar die plek kan stromen, die geven aan waar de schat verborgen is. Begin te graven! Ik weet dat dit al een beetje vaag klinkt, maar in feite is het gewoon spanning in je lijf.

Je lichaam kan herinneringen op de een of andere manier opslaan in andere plaatsen dan je hersenen. Die herinneringen kunnen problemen veroorzaken. Embodiment helpt je die dwarsliggers te vinden zodat je ermee aan de slag kunt gaan.

Mag het een onsje minder

Maar je hoeft niet meteen de rode pil te nemen (weer een Matrix-verwijzing, sorry als je die film niet kent). Je hoeft, in andere woorden, niet meteen heel diep te gaan.

Embodiment helpt ook simpelweg heel goed om te ontspannen. En dingen worden ook leuker en lekkerder als je goed in je lijf zit. Of het nou een etentje is of een intiem moment met je partner.

Oké, dat lijkt me wel even genoeg voor nu. Als je geen nerd bent en hier dus niks van snapt en het toch tot hier hebt volgehouden, goed bezig. Misschien heb je nog vragen. Neem dan gerust contact met me op via Whatsapp of via Instagram.

Open chat
Vragen? App me gewoon.
Link naar WhatsApp
Vragen? App me gewoon.